REGUŁY DLA TRANSPORTU MORSKIEGO I WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO




Hide details for FAS - FREE ALONGSIDE SHIPFAS - FREE ALONGSIDE SHIP
FAS - FREE ALONGSIDE SHIP - Dostarczony wzdłuż burty statku (... oznaczony port załadunku)
"Dostarczony wzdłuż burty statku" - oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy towar jest umieszczony wzdłuż burty statku (np. na nabrzeżu lub na barce) wyznaczonego przez kupującego i, w wymienionym z nazwy porcie załadunku. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi, gdy towar znajduje się wzdłuż burty statku i kupujący musi ponosić wszelkie dalsze koszty od tego momentu. Sprzedający jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej w eksporcie, gdzie ma to zastosowanie. Sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie, płacenia jakiegokolwiek cła importowego lub dokonywania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie.
    Hide details for FOB - FREE ON BOARDFOB - FREE ON BOARD
    FOB - FREE ON BOARD - Dostarczony na statek (... oznaczony port załadunku)
    "Dostarczony na statek" - oznacza, że sprzedający dostarcza towar na pokład statku wyznaczonego przez kupującego w wymienionym z nazwy porcie załadunku lub powoduje, że towar jest już w ten sposób dostarczony. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi, gdy towar jest na pokładzie i kupujący ponosi wszystkie wszelkie dalsze koszty od tego momentu. Sprzedający jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej w eksporcie, gdzie ma to zastosowanie. Sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie, płacenia jakiegokolwiek cła importowego lub dokonywania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie.
    Hide details for CFR - COST AND FREIGHTCFR - COST AND FREIGHT
    CFR - COST AND FREIGHT – Koszt i fracht (... oznaczony port przeznaczenia)
    "Koszt i fracht " - sprzedający dostarcza towar na pokład statku lub powoduje, że towar jest już w ten sposób dostarczony. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi gdy towar jest na pokładzie statku. Sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty i fracht, niezbędne do przewiezienia towaru do wymienionego z nazwy portu przeznaczenia. Sprzedający wykonuje obowiązek dostawy, gdy przekazuje towar przewoźnikowi, a nie gdy dociera on do miejsca przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej w eksporcie, gdzie ma to zastosowanie. Sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie, płacenia jakiegokolwiek cła importowego lub dokonywania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie.
    Hide details for CIF - COST INSURANCE AND FREIGHTCIF - COST INSURANCE AND FREIGHT
    CIF - COST INSURANCE AND FREIGHT – Koszt ubezpieczenie i fracht (... oznaczony port przeznaczenia)
    "Koszt ubezpieczenie i fracht " - sprzedający dostarcza towar na pokład statku lub powoduje, że towar jest już w ten sposób dostarczony. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi, gdy towar jest na pokładzie statku. Sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty i fracht, niezbędne do przewiezienia towaru do wymienionego z nazwy portu przeznaczenia. Sprzedający zawiera również umowę ubezpieczenia (wymaga się ubezpieczenia tylko z minimalnym pokryciem), pokrywającą ryzyko kupującego utraty lub uszkodzenia towaru w czasie przewozu. Gdyby kupujący chciał szerszej ochrony ubezpieczeniowej to powinien to wyraźnie uzgodnić ze sprzedającym lub samodzielnie zawrzeć dodatkowe umowy ubezpieczenia. Sprzedający wykonuje obowiązek dostawy, gdy przekazuje towar przewoźnikowi, a nie gdy dociera on do miejsca przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej w eksporcie, gdzie ma to zastosowanie. Sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie, płacenia jakiegokolwiek cła importowego lub dokonywania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie.

    Opracowano na podstawie: Incoterms ® 2010 Reguły MIH do stosowania w krajowych i międzynarodowych warunkach handlowych, ICC Polska, Warszawa 2010